Brobygning

Når man starter på Professionsbacheloren i E-handel bliver man i første omgang introduceret til et brobygningsforløb hvor der både er fokus på det tekniske og merkantile. Dette forløb skal sikre at alle studerende har de rette forudsætninger uanset hvilken baggrund de kommer med. Det gennemgående tema for brobygningsprojektet var affiliateblogs. Vi fik 2,5 uge til at opbygge en blog i WordPress som vi skal bruge til at drive affiliatesalg. Sideløbende med opbygningen modtog vi løbende undervisning i de merkantile og tekniske elementer som vi skulle bruge til opbygningen. Det var et spændende og praksisnært projekt, da vi efterfølgende kunne vælge at drive disse affiliateblogs videre “i den virkelige verden” i forsøget på at skabe en rentabel forretning. Projektet var samtidig en stresstest hvor vi skulle erfare det hektiske miljø der til tider kan være i e-commercebranchen, så vi blev udfordret i stor udstrækning.

Affiliateblog

I dette brobygningsforløb er der meget stor fokus på at skabe en praksisnær vinkel og det bliver gjort ved vi som studerende skal udarbejde en affiliateblog sideløbende med undervisningen. Vi måtte helt frit vælge hvilken branche vi ville satse på, men vi skulle gøre os overvejelser om vores interesseområder, samt hvor vi vurderede man kunne tjene penge gennem et affiliatesetup. Affiliate marketing er en type markedsføring hvor der foreligger en performance baseret afregning.

Forretningsplan

Udover at lave en affiliateblog, skulle vi også lave en tilhørende forretningsplan. Denne forretningsplan skulle danne grundlaget for affiliatebloggen således at alt lige fra strategi, målgruppe til budget var gennemtænkt. Det var også et essentielt element at lave et Value proposition canvas samt en konkurrentanalyse. Vi skulle redegøre for at vores idé var levedygtig. Denne forretningsplan var desuden et godt redskab til eksamen når man skulle eksamineres i de merkantile områder.

Eksamen og expo

Forløbet sluttede med en mundtlig eksamen hvor vi skulle forsvare både vores strategiske tanker bag forretningsideen samt vores tekniske overvejelser ifm. med opbygningen af WordPress bloggen. Derudover var der arrangeret en expo hvor vi skulle vise resultaterne frem for virksomheder samt skabe netværk. Denne expo blev desværre online grundet Corona, men vi fik trods alt fremvist vores affiliateblogs for de virksomeheder der havde takket ja til at være med online.

Eksempler på vores affiliateblogs

Resultat af brobygningsforløbet blev en lang række forskellige affiliateblogs. Der blev lavet affiliateblogs der hed Gavertilalle.dk, Madmedmor.dk, Oasen.dk, Yogaandyou.dk, Tidtilgaester.dk, Mandehørm.dk, Hundebloggen.com og Greenwalk.dk